Wednesday, December 14, 2011

ပုသိမ္ၿမိဳ႕အေၾကာင္း

၁။ မြန္ ၃-ရပ္ႏွင့္ ပုသိမ္ၿမိဳ႕
    ေက်ာက္စာလာစကားမ်ားအရလည္းေကာင္း၊ က်မ္းဂန္မ်ားအရလည္းေကာင္း၊ မြန္တိ မြန္စ မြန္ည ဟူေသာ မြန္သံုးရပ္တို႔ အခ်င္းခ်င္း အညမည ေပါင္းစပ္ေသာအားျဖင့္ တိုင္းဖြဲ႔အပ္ေသာ ရာမညတိုင္းဟု နာမပညတ္ သမုတ္အပ္သည့္ -
    (က) တိဂံု၊ ဒလ စေသာ ရာမညတိုင္း အစိတ္ (မြန္တိ)
    (ခ) သထံု၊ မုတၱမ စေသာ ရာမညတိုင္း အစိတ္ (မြန္စ)
    (ဂ) ပုသိမ္၊ ေျမာင္းျမ စေသာ ရာမညတိုင္း အစိတ္ (မြန္ည)
    တို႔တြင္ မြန္တိ မြန္စ ဟူေသာ တိဂံု၊ ဒလ၊ သထံု၊ မုတၱမ တို႔ႏွင့္ အညမညျဖစ္ေသာေၾကာင့္ (မြန္ည) ျဖစ္ေသာ တိုင္းအစိတ္၏ ဗဟိုခ်က္ခ်ာ မင္းစံရာ ေနျပည္ေတာ္၊ ကုသိမရ႒ ကုသိမနဂရ (ကုသိမ္-ေကာ့စမိန္) စသည္ျဖင့္၊ မြန္ဘာသာျဖင့္ သမုတ္ခဲ့ေသာ ယေန႔ပုုသိမ္ၿမိဳ႕ပင္ျဖစ္သည္။
၂။ ပုသိမ္ၿမိဳ႕ကို အမည္အမ်ိဳးမ်ိဳး သတ္မွတ္ၾကပံု
    အတိသဥၨာမဂရ။        ။ ဘုရားအေလာင္းေတာ္ သူေတာ္ေကာင္းတို႔ ေမြ႔ေလ်ာ္ရာ အဓိကရဌာန ျဖစ္ခဲ့ေၾကာင္းကို ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တို႔ ညႊန္ျပအပ္သျဖင့္ ပထမတြင္ အတိသဥၨနဂရ ဟုေခၚတြင္ခဲ့သည္။
    ကုသိမရ႒- ကုသိမနဂရ- ကုသိမ္ၿမိဳ႕။        ။ သာသနာသကၠရာဇ္ ၅၅၀-ျပည့္ႏွစ္တြင္ သေရေခတၱရာျပည္၊ ငတပါးမင္း၏ ေျမးေတာ္ရန္မုကၡမင္းလက္ထက္ သီဟိုဠ္ကၽြန္းတြင္ ဒုမိၻကၡႏၲရကပ္ႀကီးဆိုက္သျဖင့္ ရဟႏၲာေျမာက္ျမားစြာတို႔ ပုသိမ္သို႔ ႂကြေရာက္လာရာ အခ်ိဳ႕ကပုသိမ္ၿမိဳ႕တြင္ သတင္းသံုးေတာ္မူၾက၍၊ မ်ားစြာေသာ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္မ်ား သေရေခတၱရာျပည္ အေရာက္ႂကြေရာက္ သတင္းသံုးေတာ္မူၾကသျဖင့္ ရဟႏၲာအရွင္ျမတ္တို႔ ကူးေရာက္ရာ နိဗၺာန္ကူးဆိပ္ဟု အဓိပၸါယ္ျဖင့္ (ကုသိမရ႒- ကုသိမနဂရ- ကုသိမ္ၿမိဳ႕) ဟုမွည့္ေခၚၾကျပန္သည္။

    ပုသိမနဂရ- ပုသိမ္ၿမိဳ႕။        ။ သကၠရာဇ္ ၅၃၃-ခုႏွစ္တြင္ ကုလားက်မင္းဟုအမည္တြင္ခဲ့ေသာ မင္းယဥ္နရသိခၤ ေပါကၠံျပည္ကို အုပ္စိုးစဥ္၊ ခမည္းေတာ္၏ရန္ဖက္ျဖစ္ေသာ ပဋိကၡရား ကုလားမင္းသည္ ကုသိမရ႒ၿမိဳ႕ကို ခံၿမိဳ႕အျဖစ္ဘုရင္ခံ အုပ္စိုးေစလ်က္၊ ၿမိဳ႕ကိုအခိုင္အလံု တည္ေဆာက္ရာတြင္ စစ္ေရးျပိဳင္ရသည့္အခါႏွင့္ ေလ်ာ္ကန္ေအာင္ ေဗဒင္က်မ္းႀကီးအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ၫႇိႏႈိင္းေဝဖန္ကာ၊ ရန္ျဂိဳဟ္ျဖစ္ေသာ (က) ႏွင့္ (သ) မွ၊ ဥဒါသိန္မည္ေသာ (ပ) ႏွင့္ (သ) တို႔၊ ပညာ႐ွိ အစံုအလင္ျပင္ဆင္၍ သကၠရာဇ္ ၅၃၆- ခုႏွစ္တြင္ ေမာ္ကြန္းစိုက္ထူေၾကာင္း၊ ေ႐ွးစာေဟာင္းေရႊတုိက္စစ္တမ္းတြင္ ပါ႐ွိသည့္အတိုင္း ကုသိမနဂရ- ကုသိမ္ မွ ပုသိမနဂရ- ပုသိမ္ သို႔ေျပာင္းလဲ ေခၚေဝၚခဲ့ၾကသည္။
    ပသီၿမိဳ႕။        ။ သကၠရာဇ္ ၅၈၃ မွ ၅၉၅ ခုႏွစ္အထိ ပုသိမ္ကိုအုပ္စိုးၾကေသာ ကုလားမင္းမ်ား လက္ထက္တြင္ မူလအမည္ ပုသိမ္ၿမိဳ႕မွ ပသီၿမိဳ႕ဟု ေျပာင္းလဲေခၚေဝၚအုပ္စိုးခဲ့ၾကသည္။
    ပုသိမ္ၿမိဳ႕။        ။ ကုလားမင္းမ်ားကို တိုက္ခိုက္ေအာင္ႏိုင္၍ သကၠရာဇ္ ၅၉၅ မွ ၆၂၅ ခုႏွစ္အထိ အုပ္စိုးခဲ့ေသာ မြန္မင္းမ်ား လက္ထက္တြင္ ပသီၿမိဳ႕အမည္ကို ေဖ်ာက္၍ ပုသိမ္ၿမိဳ႕အမည္ႏွင့္ ဆက္လက္အုပ္စိုးခဲ့ၾကသည္။
    နာဂဝုလႅာ။        ။ တနည္းေခၚ နဂရေဝပုလႅ။ သကၠရာဇ္ ၆၂၅ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္၊ သာယာဝေျပာမႈကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ေခၚသြင္ခဲ့ၾကသည္။
    ေကာ့သမိန္-ေကာ့စမိန္ (cosmin)။        ။ သကၠရာဇ္ ၉၄၈ ခုႏွစ္၊ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၁၅၈၆ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာလတြင္ ပုသိမ္ေရာက္ အေနာက္တိုင္းသားခရီးသည္ (Ralf Fitch) ရပ္ဖစ္(ခ်္) ၏မွတ္တမ္းအရ၊ မြန္ဘာသာအေခၚ ေကာ့သမိန္ကို အေနာက္တိုင္းသားအသံျဖင့္ ေကာ့စမိန္ (cosmin) ဟုေခၚေဝၚခဲ့ၾကသည္။
    သို႔ရာတြင္ ပုသိမ္ဟူေသာ အမည္မွာ အထင္အ႐ွား အခိုင္အမာဆံုးျဖစ္၍၊ ယေန႔ထိဆက္လက္ ေခၚေဝၚလ်က္႐ွိသည္။
၃။ ပုသိမ္ၿမိဳ႕ကို နိဗၺာန္ကူဆိပ္ဟု အမွတ္ျပဳၾကပံု
(၁) သာသနာသကၠရာဇ္ ၅၅၀ ခုႏွစ္တြင္ သီဟိုဠ္မွ ရဟႏၲာအ႐ွင္ျမတ္မ်ား ပုသိမ္ၿမိဳ႕ကို ႂကြလာေတာ္မူခဲ့ၾကျခင္း။
(၂) သာသနာသကၠရာဇ္ ၉၄၆ ခုႏွစ္တြင္ အ႐ွင္မဟာဗုဒၶေဃာသသည္ ပုသိမ္ၿမိဳ႕ (အသည္ႀကီး ေ႐ြးဗိုလ္တပ္အနီး) ဘဂၤလားသေဘၤာဆိပ္မွ သီဟိုဠ္ကၽြန္းသို႔ကူး၍ စတုတၳသဂၤါယနာတင္ သီဟဠဘာသာေရး ေပမူရင္း ပိဍကတ္ေတာ္သံုးပံုကို မာဂဓဘာသာျဖင့္ ျပန္ဆိုေရးကူး ပင့္ေဆာင္ေတာ္မူခဲ့ျခင္း။
(၃) သာသနာသကၠရာဇ္ ၁၇၁၅ ခုႏွစ္၊ သကၠရာဇ္ ၅၄၂ ခုႏွစ္တြင္ ပုဂံဘုရင္ နာရပတိစည္သူ၏ မင္းဆရာျဖစ္ေတာ္မူသည့္ သဒၶမၼေဇာတိပါလမေထရ္ျမတ္သည္ ငယ္႐ြယ္စဥ္အခါ  ဆပဒသာမေဏ အမည္ေတာ္ျဖင့္ ဆရာျဖစ္သူ အ႐ွင္ဥတၱရဇီဝမေထျမတ္ႏွင့္ အတူ ကုသိမ္ၿမိဳ႕(ပုသိမ္ၿမိဳ႕) သေဘၤာဆိပ္မွ သီဟိုဠ္ကိုကူးေတာ္မူ၍၊ ပဥၨင္းခံျပီး ပိဍကတ္က်မ္းဂန္မ်ားကို သင္ၾကားတတ္ေျမာက္ၿပီးမွ ပုသိမ္ကိုသေဘၤာျဖင့္ေရာက္လာရာ ဝါဆိုကာနီးျဖစ္ေနသျဖင့္ ပုသိမ္ၿမိဳ႕တြင္ပင္ဝါဆိုၿပီး၊ ဝါကၽြတ္၍ ပဝါရဏာျပဳၿပီးမွ ပုဂံသို႔ႂကြေတာ္မူသည္။
(၄) သကၠရာဇ္ ၆၂၅ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ပုသိမ္ ၃၂ ၿမိဳ႕သခင္သမုဒၵေဃာသ ႏွင့္ ဥမၼာဒႏၲီတို႔ လက္ထက္တြင္ ျမန္မာျပည္ႏွင့္သီဟိုဠ္ ရဟႏၲာအ႐ွင္ျမတ္မ်ားေရာ၊ လူဒါယကာမ်ားပါ ကူးခတ္သြားလာ သာသနာေတာ္ အေရာင္ေတာက္ေျပာင္ ယွက္ကူးေစခဲ့ျခင္း။
(၅) သကၠရာဇ္ ၇၉၁ ခုႏွစ္၊ အင္းဝနန္းစံ သတိုးမင္းဖ်ားလက္ထက္တြင္ သီဟိုဠ္ကၽြန္းမွ အ႐ွင္သီရိသုဓမၼရာဇာဓိပတိႏွင့္ အ႐ွင္သီရိသီဟဠမဟာသာမိ အ႐ွင္ႏွစ္ပါးတို႔သည္ သရီရဓာတ္ေတာ္စစ္ ၅ ဆူႏွင့္တကြ ပုသိမ္ၿမိဳ႕သို႔သေဘၤာႏွင့္ ႂကြလာေတာ္မူခဲ့ျခင္း။
(၆) ရာမာဓိပတိဘြဲ႔ေတာ္ရေသာ ဓမၼေစတီမင္းသည္ မဇၥၽိမတြင္ ဗုဒၶသာသနာေတာ္ အေျခအေန စံုစမ္းေရးအတြက္ သကၠရာဇ္ ၈၄၃ ခုႏွစ္ ဝါေခါင္လဆန္း ၃ ရက္ေန႔တြင္ တစ္ႀကိမ္။ ဥပသမၸဒကံ ယံုးမွားမ႐ွိရေအာင္ သိမ္အဆံုးအျဖတ္ စင္ၾကယ္ေစေရးအတြက္ သီဟိုဠ္ကၽြန္းသို႔ သကၠရာဇ္ ၈၃၇ ခုႏွစ္၊ တပို႔တြဲလျပည့္ေက်ာ္ ၁၁ ရက္ေန႔ႏွင့္ ၁၂ ရက္ေန႔မ်ားတြင္ သေဘၤာႏွစ္စင္းႏွင့္ တစ္ႀကိမ္ ပုသိမ္ဆိပ္ကမ္းမွ သေဘၤာေစလႊတ္ခဲ့ဖူးျခင္းတို႔ေၾကာင့္ နိဗၺာန္ကူးဆိပ္ဟု အမွတ္ျပဳခဲ့ၾက၏။

No comments:

Post a Comment

မိတ္ေဆြတို႔၏ စကားတစ္ခြန္းဟာ ကၽြန္ေတာ္အတြက္ အားေဆးတစ္ခြက္ပါ။